Зовнішнім та внутрішнім видом наш ринок завдячує інтернаціональному стилю, що зародився наприкінці XIX століття.

Володимирський ринок — пам’ятка архітектури епохи конструктивного модерну

У статті розповімо про архітектурні особливості Володимирського ринку. Зовнішнім та внутрішнім видом наш ринок завдячує інтернаціональному стилю, що зародився наприкінці XIX століття. Основоположник цього стилю — Ле Корбюзьє.

Це відомий французький архітектор швейцарського походження, піонер архітектурного модернізму й функціоналізму, представник архітектури інтернаціонального стилю, художник та дизайнер.

Основна ідея цього архітектурного стилю закладена в самій назві — створення абсолютно нового, чогось такого, що відповідало б сьогоднішньому часу. Ця концепція відбивалася і в конструкціях, і в планувальних ідеях, що закладаються в архітектурному проекті, і у використанні зовсім нових будівельних матеріалів. Образний вислів «призми з бетону і скла» добре передає загальний характер будівель того часу.

Другою особливістю стилю критого корпусу Володимирського ринку є функціоналізм. Архітектори модерну прагнули не лише побудувати незвичайні досі будівлі, а й урахувати майбутні виробничі та побутові процеси.

Володимирський ринок проектував архітектор К. С. Фельдман, який був відомим спеціалістом у сфері будівництва критих ринків радянського часу. Його наукова праця, написана та захищена 1951 року, вражає своєю глибиною та простотою викладання наукової думки.

У своїй роботі автор розглядав досвід архітектури зарубіжних країн, комплексні економічні показники функціонування радянських ринків: київських та донецьких. Автор проаналізував обсяги продажу 10 основних товарних груп, сезонні коливання післявоєнних років. Як сьогодні, так і далекого 1948 року Володимирський ринок — один із найвідоміших та успішних ринків Києва.

Але не тільки архітектура та економіка роботи ринків цікавили дослідника. Фельдман добре знав та враховував господарські особливості учасників ринку, а саме транспортні можливості колгоспів і радгоспів, що постачали на ринок продукти харчування, особливості функціонування кооперативів та магазинів, які виставляли свої товари на продаж. Перегортаючи сторінки його праці, чітко уявляєш: архітектор створював «не мертву споруду», а «цілий живий організм», у якому всі елементи пов’язані, мають своє призначення і виконують певні завдання.

Приємно відзначити раціональний економічний підхід до кожного архітектурного елементу: будь-яка архітектурна ідея чітко розглядалася з погляду рентабельності, зручності та функціональності.

Основні ідеї наукової праці К. С. Фельдмана, такі як зручність, функціональність та раціональність, лягли в основу створення внутрішньої структури критої будівлі Володимирського ринку. Зовнішнім видом ринок завдячує «інновації» 1960-х: експериментальний архітектурний проект із використанням новітніх технологій та будівельних матеріалів. Не даремно після закінчення будови ринок став «зіркою» спеціалізованих архітектурних видань.

Але все з часом змінюється. Минуло 50 років. Змінилася епоха. Що ж сталося з архітектурним стилем? Наскільки він актуальний нині? З цим питанням ми звернулися до архітектора-фотографа Олексія Бикова.

У березні 2018 року Олексій за підтримки Національної спілки архітекторів України проводив дослідницьку роботу з вивчення київських будівель епохи модерну. Підсумками роботи стали випуск книжки-каталогу української архітектури 1960–1990 років від видавництва «Основа» та створення короткометражного англомовного фільму «Радянський модернізм. Бруталізм. Постмодернізм» спільно з MinimalMovie.com. Його можна подивитися за посиланням: https://www.facebook.com/sovietmod/videos/1959574747394810/

Адміністрація КП «Володимирський ринок» висловлює особливу подяку Національній спілці архітекторів України в особі президента спілки В. М. Гусакову

та Державній архітектурно-будівельній бібліотеці імені Заболотного в особі завідувача відділу бібліографічної та довідково-інформаційної роботи Д. О. Мироненку, фотографу-архітектору Олексію Бикову за сприяння пошуку інформації щодо архітектурних особливостей будівлі Володимирського ринку.

У дні ювілею Олексій Биков поділився цікавою інформацією щодо перспектив стилю будівлі Володимирського ринку. Наш ринок може бути одним із тих, яких зарахують до нового архітектурного стилю «радянський модерн». Ідея об’єднати будівлі в новому архітектурному стилі «радянський модерн» виникла не так давно й належить французькому фотографу Фредеріку Шубіну. Олексій є прибічником цієї ідеї та проводить своє наукове дослідження архітектурних особливостей будівель 1960-х років.

У фільмі він так розповідає про свої наукові пошуки: «Тоді, коли навчався архітектури в університеті, я сподівався отримати достатньо інформації про радянський модернізм, але, на жаль, цього не сталося. Це надихнуло мене на власне дослідження. Найбільш значущий період у розвитку модернізму в Україні став період 1960-х років. Об’єкти, побудовані в ті часи, — граничний підхід із міжнародним стилем.

Вони символізують глобальну ідею 1960-х — молодь світу. На мою думку, модерн — це не стиль і не форма, навіть не епоха. Модерн — це спосіб мислення».

Розповідаючи про перспективи нового стилю та його спадкоємність в українській архітектурі сьогодення, він висловлює такі думки: «Українська архітектура модерну мала два шляхи розвитку: постмодерн та новий вид сучасної архітектури.

Я зрозумів, що в поколіннях архітекторів немає спадкоємності. Кожне подальше покоління не просто відкидає попереднє, а й абсолютно не помічає, навіть не усвідомлює його існування. Це міг би бути ефективний діалог, народжений розумною дискусією та здоровою критикою між поколіннями. Проте насправді ми бачимо ігнорування одне одного.

Це означає, що ми завжди повертаємося на круги своя, починаємо все спочатку, неначе не було історії й не було попередників. Архітектура від 1970-х років до розпаду Радянського Союзу була величезною та складною, як і сам історичний період загалом. Упродовж цього часу було побудовано багато будівель, проте не всі з них можуть похвалитися своїм незвичайним видом, що запам’ятовується так, як Володимирський ринок».

Олексій звертає увагу на існування негативної тенденції в українській архітектурі: «Вона полягає в тому, що сучасні архітектори не беруть участі в діалозі з вчорашніми, а ті, своєю чергою, сприяли виникненню класичного розриву в архітектурі в попередній період. Очевидно, що в нас немає взаємодії або спілкування, навіть конфліктного, з попереднім поколінням. Створюється цікава картина, ми не хочемо говорити з поколінням «батько й мати», але завжди звертаємося до спадщини «дідів і бабусь».

Зачіпаючи в розмові покоління архітекторів 1960-х років, ми повертаємося до архітектурних робіт конструктивістів 20–30 років XX століття. Однією з основних особливостей архітектури того періоду є цілісність і складність проектів. Як уже зазначалося, в архітектурних роботах того періоду все взаємопов’язано, тому, вивчаючи їх, я намагаюся приділяти особливу увагу всім деталям, починаючи із загальної ідеї проекту та закінчуючи його декором.

Наш документальний фільм зафіксував архітектурні об’єкти того часу, які є останніми променями сонця того періоду української архітектури. Можливо, через 10 років із цих об’єктів в їхній початковій формі нічого не залишиться, чимало з них реконструюють, а деякі зруйнуються. Нині я не бачу майбутнього для них, дуже сумнівно, що вони будуть відновлені й відтворені, як старі особняки та храми. Модерністи 60-х років — приголомшливе покоління архітекторів. На жаль, їх період минув. Вони втратили свою «інноваційну» революцію. Ті самі революції були втрачені у всьому світі».

Незважаючи на сумнівні висновки Олексія, ми сподіваємося, що Володимирський ринок радуватиме нас багато років і як найкращий ринок Києва, і як архітектурна пам’ятка України.

Последние Статьи
Інформаційний проект суспільно з газетою «День»
Протягом чотирьох років на території Україні відбуваються військові дії. Багато українців встали ...»
07.12.2018    Просмотров: 11
Святкування 130-річчя на Володимирському ринку
1 грудня 1888 року Київська Міська Управа дала дозвіл на відкриття нового ринку біля Церкви с. к ...»
07.12.2018    Просмотров: 20
«В мережі» від Олександра Корнякова
Олександр Корняков — херсонський фотокореспондент інформаційного агентства ПІК, випускник Херсон ...»
08.11.2018    Просмотров: 25